Pages

Ads 468x60px

.

Saturday 21 July 2012

Hukum menonton wayang di bulan Ramadhan..~

Assalamualaikum semua..

Apa khabar iman kita.. apa khabar puasa kita.. Masih maintain dengan tadarus al-quran, zikir dan ibadah2 sunat lain.. atau kita habiskan separuh haru dengan tidur..ish2  atau pun online Fb dan twitter.. ok makan dalam..

Ok.. cerita Batman the dark night rises tengah tayang kan sekarang.. apa hukumnya tengok wayang dalam bulan puasa ni.. Cik Intan memang tak pernah tengok wayang bulan puasa.. macam tak sesuai je..

ok cik intan gugel n rakan blogger luqman ada buat entry pasal ni last year. boleh klik kat link nak tengok

hukum menonton wayang bulan puasa

Syeikh Yusuf Al Qardhawi:
kami berpendapat bahawa panggung wayang : adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan meminta agar syarat yang dinyatakan wujud Dengan itu kami berpendapat bahawa panggung wayang : adalah halal dan baik, akan tetapi ia memerlukan dan meminta agar syarat yang dinyatakan wujud
Ada 3 Syarat-syaratnya: 


1. Tajuk dan isinya tidak bertentangan dengan aqidah Islam, Akhlak dan Syariah. Ia tidak boleh mengandungi unsur seks, mengajak kepada jenayah, ajaran sesat dan sebagainya.

2. Menonton wayang tidak menghalang seseorang itu dari melakukan perkara wajib, seperti solat 5 waktu. Tidak boleh seseorang itu meninggalkan solat wajib, contonya maghrib semata-mata untuk menonton wayang, al-Quran memberi amaran keras kepada sesiapa yg berpaling dr mengingati Allah. 

3. Elak bergaul diantara lelaki dan perempuan yang ajnabi (orang luar), elak dari fitnah dan juga bersyubhat, lebih-lebih lagi menonton di dalam keadaan gelap.


Kesimpulannya, hukum tengok movie/filem waktu puasa adalah dibenarkan namun sekiranya kita melanggar antara ketiga-tiga syarat tersebut maka puasa kita akan terbatal. Wallahualam.

sekian. entri kopi pase dr Luqman -lhthebest12

p/s- tidak digalakkan menonton wayang di bulan puasa, lebih baik buat amalan2 ibadah yang lain.. =)





No comments:

Post a Comment