Pages

Ads 468x60px

.

Wednesday 28 September 2011

Syawal terakhir

hari ni syawal terakhir..ramai kawan2 kita yang berjaya meng-kurus-kan badan sempena ramadhan yang lepas merungut2 kerana berat badan bertambah gara2 rumah terbuka yang berleluasa.berat badan idaman hanya berjaya dimiliki pada hari raya pertama sahaja.lepas tu...kita makan, makan dan makan dengan segala macam makanan..raya la katakan.so jangan la korang merungut bila berat badan tu bertambah.

cuba teruskan puasa dengan puasa 6 ke..puasa ganti ke..mesti bole maintain kan..bukan kah kita digalakkan untuk berpuasa sunat dibulan syawal..:D..lagipun kita dah sebulan puasa..jadi xde la susah sgt nak sambung lagi beberapa hari kan.

"Antara hikmat disyariatkan puasa 6 hari bulan Syawal ialah sebagai satu latihan kepada orang-orang Islam bahawa amal ibadat itu bukan terletak pada bulan-bulan tertentu seperti Ramadhan bahkan amalan itu perlu konsisten untuk sepanjang kehidupan manusia."

"Ia juga sebagai satu cabaran kepada orang-orang Islam supaya tidak menjadikan Syawal itu bulan bergembira semata-mata dan jika puasa itu dilakukan seawal mungkin di permulaan Syawal, ini akan menjadikan seseorang manusia itu benar-benar ingin menyahut seruan dari Allah untuk terus beribadat secara istiqamah dan berpanjangan."

pada kawan2 yang belum ganti puasa tu cepat2 ganti yea..:D, jangan nak tunggu dah dekat ramadhan berikutnya baru nak ganti ok!!!

2 comments:

  1. memang berat badan akan naik masa bulan syawal sebab rumah terbuka banyak kan? haha. biasalah tu.

    MOHD NASER.com

    ReplyDelete
  2. cik lurve: betul2..elok la puasa6 & ganti awal2.. beraya sakan hari ni..kan dah last day.. sempat jgk puasa6.. =) cik intan maintain je kurusnya..

    ReplyDelete